Tenim veu

Fàtima, Touria, Hakima, Karima, Halima, Hayat… són els noms d’algunes de les usuàries de la fundació. Elles, com tantes altres, assisteixen setmanalment a les classes de castellà amb les nostres professores voluntàries. Necessiten les classes perquè no dominen l’idioma. Ara bé, igual que tenen nom, també tenen veu.

Durant una conversa amb elles, qualsevol es pot fer una idea dels impediments i les dificultats que suposa ser una dona migrada. En les seves històries quotidianes s’entreveuen les barreres que superen dia a dia.

Hakima està embarassada de vuit mesos -tot i que ho expressa en dificultat-. Es troba bé, però ara el principal problema és que li fa molt de mal el queixal. No és la primera vegada que li passa i la darrera vegada que va anar al dentista va pagar molts doblers sense resultat. Per altra banda, Hayat explica que té cita a Son Espases. Prefereix acudir-hi amb el seu marit perquè se sentirà més segura a l’hora de comunicar-se. Avui a classe aprenen les parts del cos i les frases bàsiques sobre salut. No és casualitat.

Totes elles s’esforcen en escriure al seu quadern les noves paraules que aprenen durant la conversa. La professora voluntària de la fundació, na Valva, les guia escrivint-les a la pissarra.

Mentrestant, Hakima explica que deixarà els tres fills amb la seva germana quan vagi a donar llum al quart fill. Una mostra més del pes de la dona com a cuidadora i suport. Però, qui és el suport del suport? Elles, entre elles; Hayat, que té una nina de dos anys i un nin de sis, els deixarà a càrrec de la seva amiga Halima quan vagi a l’hospital. A banda d’això, la família és un punt important. La majoria tenen germanes, germans i cosines al costat de casa o a altres indrets de Mallorca. Els més petits, van a escoles públiques de Palma. Diuen que d’elles i ells també aprenen, en concret el català: “Gràcies, bon dia…”.

Paral·lelament, a les sales contigües, Toni Garcia imparteix la classe per a les alumnes que no tenen cap tipus de noció del castellà. “Pimiento, zapatilla, berenjena…”. A l’aula de la ludoteca, altres voluntaris romanen amb dos infants mentre les mares aprenen.

Aquesta setmana se celebra el 8M, però la següent, cal recordar que totes elles tornaran a la fundació per tenir veu.